De Laagwerker van de Provincie Zeeland maakt verschillende werkzaamheden mogelijk aan de West- en onderzijde van de iconische Zeelandbrug. In 2021 is de huidige Laagwerker grondig gemoderniseerd/gerenoveerd door Delmeco. Provincie Zeeland wil onderhoud aan de Oostzijde van de Zeelandbrug ook mogelijk maken, zonder de huidige onderhoudscapaciteit te verminderen. Een compleet nieuwe Laagwerker Oost diende hiervoor ontwikkeld te worden.

Pre-engineering

De nieuwe Laagwerker Oost wordt gebruikt voor de volgende werkzaamheden:

  • Reinigen van de Zeelandbrug
  • Uitvoeren van inspectiewerkzaamheden
  • Uitvoeren van reparaties aan de Zeelandbrug
  • Conserveren van de Zeelandbrug

Delmeco Raadgevend Ingenieursbureau is gevraagd diverse concepten uit te werken middels een Pre-engineering, rekening houdend met de volgende uitdagingen:

  • De veiligheid van de Zeelandbrug gebruikers, inclusief het onderhoudspersoneel, moet gewaarborgd blijven
  • De doorstroom van het verkeer op de hoofdrijbaan mag niet gehinderd worden
  • De hinder voor gebruikers van het fietspad moet minimaal zijn
  • De installatie/machine moet alle overspanningen bereikbaar maken
  • De installatie/machine moet zorgen voor een uitbreiding van het werkbereik ten opzichte van de reeds aanwezige installaties/machines.

Middels een zogenoemde Pre-engineering kan op een efficiënte en effectieve manier gewerkt worden naar een zo optimaal mogelijke oplossing. Diverse concepten zijn gepasseerd zoals:

  • Het plaatsen van een rails aan de brug waar langst een onderhoudsmachine geleid kan worden
  • Een compleet verplaatsbare steiger constructie met een overspanning van ca. 95 meter
  • Een constructie die zich boven de rijbaan begeeft
  • Een constructie gebaseerd op de Laagwerker Westzijde

Uiteindelijk is gekozen voor een nieuw ontwerp gebaseerd op de Laagwerker Westzijde. Tijdens deze studie zijn de benodigde wet- en regelgeving geraadpleegd.

Detail-engineering

Net als bij de Laagwerker Westzijde wordt er aan de westzijde van de portaalwagen (welke zich aan de Westzijde van de Zeelandbrug op het fietspad bevindt) een zogenaamd geleidingsframe geplaatst. Dit geleidingsframe dient als geleiding voor de heftoren. Onderaan deze heftoren wordt een primair platform gehangen, welke middels een draaikrans is verbonden met de heftoren. Middels een bewegingswerk kan de heftoren in hoogte veranderen, waardoor ook de hoogte van het primair platform verandert. Over het primair platform kan de oosttoren verreden worden over de volle lengte van het primair platform. Deze oosttoren dient de Oostzijde van de brug toegankelijk te maken voor de verschillende werkzaamheden. De oosttoren zelf zal bestaan uit 3 verschillende niveaus waar vandaan de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.

Binnen deze opdracht verzorgd Delmeco Raadgevend Ingenieursbureau:

  • Het ontwerp
  • Het tekenwerk
  • De berekeningen
  • De risicoanalyses
  • De FEM-analyses

Delmeco Projecten heeft de Laagwerker Oostzijde gebouwd. Een referentie van werkzaamheden aan alle equipment op de Zeelandbrug is hier te bekijken.

Opdrachtgever

Provincie Zeeland is een bestuursorganisatie die de belangen van de provincie behartigt en beleid ontwikkelt op het gebied van economie, natuur, infrastructuur, cultuur en leefomgeving. De provincie werkt samen met gemeenten, het Rijk, bedrijven en maatschappelijke organisaties om Zeeland leefbaar, bereikbaar en economisch sterk te houden.